To była jedna z najbardziej spektakularnych premier targów Agritechnica 2025. Firma Deutz-Fahr zaprezentowała w Hanowerze zaprojektowane od podstaw dwa nowe modele serii 8 TTV, które mają wypełniać lukę między ciągnika 8280 TTV a 9340 TTV.

Nowe ciągniki, na tle dotychczas oferowanych, różni bardzo dużo. Nie znajdziemy w nich silników marki Deutz. Postawiono za to na motory FPT, które w zależności od modelu generują moc 313 KM (8310 TTV) lub 340 KM (8340 TTV). Są to jednostki sześciocylindrowe. Mają 6,7 litra pojemności. Na wyposażeniu znajduje się elektronicznie sterowana turbosprężarka eVGT o zmiennej geometrii łopatek.

– Ciągniki 8 TTV są w stanie osiągać prędkość nawet 60 km/h – podaje firma Deutz-Fahr. – Takie możliwości daje zastosowana w nich przekładnia bezstopniowa Terramatic TMT 32 firmy ZF. Aby taka szybkość szła w parze z komfortem i bezpieczeństwem ciągniki otrzymały nowe zawieszenie przedniej osi z wyjątkowo długim wahaczem. Mają hamulce tarczowe. Bezpieczeństwo podnosi także system TAGS który m.in. rozpoznaje znaki drogowe, wykrywa osoby czy utrzymuje ciągnik na pasie ruchu.

W kabinie zastosowano nowy podłokietnik iControl z dwoma joystickami o nazwach iMotion oraz CrossLever. Pojawiły się też dwa cyfrowe wyświetlacze, gdzie jeden 15-calowy iCluster zamocowany jest na słupku kabiny, natomiast drugi 12,8-calowy iMonitor 5 umieszczony jest na podłokietniku

Ciągniki przeznaczone są do najcięższych prac polowych, dlatego ich układ hydrauliczny zasila pompa typu Load Sensing o dużej wydajności do 220 l/min. Wszystkie zawory przekazujące olej do współpracujących maszyn są sterowane elektronicznie. Umieszczono przy nich nowe dźwignie redukcji ciśnienia, które ułatwiające podpinanie szybkozłączy. Dla maszyn podłączanych na przednim TUZ-ie dostępne jest gniazdo wolnego spływu. Tylny podnośnik dysponuje udźwigiem 12 ton, natomiast przedni dostępny w wersji elektronicznej podnosi niemal 5,5 tony ciężaru.

Kabina jest czterosłupkowa. Tylne słupki mają kolor zielony. Umieszczone zostało na nich logo producenta

Nowe modele serii 8 wyróżnia nowa czterosłupkowa kabina SigmaVision. Jest ona o 20 cm szersza i o 20 cm dłuższa, a także o 30 procent bardziej przestronna od kabiny stosowanej w dotychczas oferowanych traktorach tego producenta o zbliżonej mocy. Powierzchnia przeszkolona zwiększyła się o 11 procent, co przełożyło się na poprawę widoczności. Z kolei wyraźne oddzielnie komory silnika od kabiny ograniczyło hałas.

– Wnętrze kabiny jest całkowicie przeprojektowane – informuje producent. – Na słupku A pojawił się 15-calowy wyświetlacz cyfrowy iCluster, który wskazuje główne parametry robocze oraz obrazy z kamer. Zastępuje on klasyczną deskę rozdzielczą. Drugi wyświetlacz iMonitor5 o przekątnej 12,8 cala został umieszczony na podłokietniku. Na uwagę zasługuje także nowy joystick, który otrzymał osiem konfigurowalnych przycisków i który można teraz przechylić nie tylko do przodu i do tyłu, ale także w prawą i lewą stronę zmieniając w ten sposób kierunek jazdy czy załączając tempomat.

Serię 8 TTV napędza silnik FPT N67 najnowszej generacji, zapewniający moment obrotowy do 1398 Nm. Silnik może być zasilany paliwem HVO

Maszyny są ultra komfortowe. Kabina jest pneumatycznie amortyzowana. Pneumatycznie resorowany jest także sam fotel. Można za pomocą wyświetlacza ustawić jego pozycję. Potem można ją zapisać i w razie potrzeby powrócić do tych ustawień. Fotel obraca się o 45 stopni w prawo, co ułatwia obserwowanie podczepionych maszyn. Komfort gwarantuje także nowa generacja trzystrefowego automatycznego systemu klimatyzacji ComfortPro.

Wydajność układu hydraulicznego została zoptymalizowana dzięki pompie Load Sensing o wydajności do 220 l/min

W ciągnikach 8 TTV zastosowano nową architekturę elektroniki umożliwiającą płynną integrację rozwiązań Rolnictwa 4.0, w tym system automatycznego prowadzenia, interfejsu Isobus, systemu XTEND oraz systemu telematycznego. Te rozwiązania uzupełnia nowa aplikacja MY DEUTZ-FAHR, która oprócz funkcji informacyjnych, oferuje nowe funkcje zarządzania ciągnikami, dzięki czemu stanowi kompleksową platformę umożliwiającą lokalizowanie pojazdów, monitorowanie wydajności ciągników, zarządzanie danymi telemetrycznymi w czasie rzeczywistym, śledzenie harmonogramu konserwacji, dostęp do instrukcji obsługi i dokumentacji technicznej.

Seria 8 TTV będzie produkowana w fabryce Deutz-Fahr Land w Lauingen (Niemcy). Produkcja seryjna ma ruszyć w drugim kwartale przyszłego roku. Ciągniki będą objęte dwuletnią gwarancją, którą można będzie przedłużyć do pięciu lat lub do 5000 motogodzin pracy.

– Aplikacja umożliwia m.in. monitorowanie zużycia paliwa, godzin pracy, pozycji pojazdu oraz powiadomień w czasie rzeczywistym, wspierając bardziej świadome i wydajne zarządzanie flotą. Umożliwia również użytkownikom bezpośredni kontakt z marką Deutz-Fahr w celu uzyskania pomocy technicznej, a w przypadku maszyn podłączonych do internetu, zapewnia wsparcie w razie przestoju – wyjaśnia producent.