Zaprezentowany w czerwcu br. Belarus 5425 generujący 542 KM został najmocniejszym na świecie ciągnikiem o konwencjonalnej konstrukcji, detronizując słabszego o 25 koni Fendta 1050 Vario. Białorusini mogli chwalić się takim osiągnięciem zaledwie przez trzy miesiące, bowiem dzisiaj Fendt ogłosił, że na rynek wprowadza czwartą generację traktorów 1000 Vario, w której znajdzie się model 1052 Vario dysponujący mocą aż 550 KM! I to on przejmie teraz tytuł.

Seria 1000 Vario jest produkowana od 2015 roku. Czwartą generację będą tworzyły cztery modele o mocy maksymalnej 400 KM (Fendt 1040 Vario), 440 KM (Fendt 1044 Vario), 480 KM (Fendt 1048 Vario) i 520 KM (Fendt 1052 Vario). To nie wszystko, bo dzięki systemowi Fendt DynamicPerformance (DP) we wszystkich traktorach dostępna jest moc dodatkowa, która – w zależności od modelu – wynosi 26, 27 lub 30 KM. Koncepcja DP nie jest powiązana z prędkością jazdy czy innymi funkcjami i działa również w przypadku pracy z WOM na postoju czy w trakcie uprawy roli. Mówiąc krótko, jeśli zapotrzebowanie na moc układu hydraulicznego, WOM, sprężarki czy nawet klimatyzacji wzrośnie, system DP uwolni więcej mocy i zapewni stałą wydajność pracy.

W systemie chłodzenia CAS (Concentric Air System) – w porównaniu do klasycznego rozwiązania – wentylator znajduje się przed chłodnicami. Ponieważ zimne powietrze ma większą gęstość niż ciepłe, tak ustawiona dmuchawa jest w stanie przepuścić większą masę powietrza przez pakiet chłodnic

– Po raz pierwszy operator będzie mógł wybrać w traktorze różne poziomy mocy – wyjaśnia niemiecki producent. – Przykładowo: jeśli model 1052 Vario będzie użytkowany z maszyną, która ma mniejsze zapotrzebowanie na moc, to będzie może zredukować moc traktora. W przypadku każdego modelu regulacja poziomu mocy jest możliwa jedynie w dół. Oznacza to, że klienci posiadający Fendta 1044 Vario nie mogą korzystać z mocy większych modeli Fendt 1048 Vario czy 1052 Vario, a jedynie z mocy mniejszego modelu 1040 Vario. Opcja ta znacznie zmniejsza zużycie paliwa, chroni elementy robocze, które nie są przeznaczone do silników o dużej mocy, a sam ciągnik może być wykorzystywany w bardziej wszechstronny sposób.

W czwartej generacji ciągników Fendt 1000 Vario pojawiła się możliwość zastosowania automatycznego czyszczenia filtra powietrza w kabinie. Jest to realizowane za pomocą podciśnienia i separatora cyklonowego

Sześć cylindrów od MAN-a

Siłę napędowych ciągników 1000 Vario stanowią sześciocylindrowe turbodoładowane silniki MAN o pojemności skokowej 12,4 litra. Zastosowano w nich system chłodzenia CAS (Concentric Air System), w którym wentylator został umieszczony przed jednostką napędową. Ponieważ zimne powietrze ma większą gęstość niż ciepłe, tak ustawiona dmuchawa jest w stanie przepuścić większą masę powietrza przez pakiet chłodnic, w porównaniu do klasycznego rozwiązania, gdzie wentylator znajduje się za chłodnicami. Dodatkowo wentylator jest lekko pochylony co sprawia, że jest mniej wrażliwy na pochłanianie zanieczyszczeń. Przy tym jest napędzany silnikiem hydraulicznym, przez co jego obroty nie są zależne od obrotów silnika, a jego prędkość obrotowa może być dostosowana do aktualnego zapotrzebowania. Zastosowanie takiego napędu ma jeszcze jedną zaletą. Możliwa jest tutaj zmiana kierunku obrotów, co pozwala wydmuchać zanieczyszczenia nagromadzone na siatce maski silnika. Jako opcja dostępny jest znany z traktorów trzeciej generacji filtr powietrza, który umożliwia automatyczne przedmuchiwanie, ograniczając tym samym prace konserwacyjne. Jeśli taki filtr jest czyszczony automatycznie, operatorzy mogą wykonywać prace polowe bez przerw.

Fendt 1000 Vario poradzi sobie nawet z potężnymi narzędziami. Może być na przykład wyposażony w dwie pompy hydrauliczne o łącznym wydatku 430 l/min

Można go rozpędzić do 60 km/h

Producent z Marktoberdorfu we wszystkich ciągnikach stosuje przekładnie bezstopniowe. W nowych modelach 1000 Vario znalazła się skrzynia Vario TA400, która pozwala rozpędzić traktory do prędkości 60 km/h. I taka prędkość jest uzyskiwana przy relatywnie niskich obrotach, bo na poziomie 1450 obr/min. Prędkość 50 km/h osiągana jest przy 1200 obr./min, a z szybkością 40 km/h traktor może poruszać się przy obrotach silnika zredukowanych do 950 obr./min. Zakres prędkości do tyłu wynosi od 0,02 do 33 km/h. Fendt podkreśla, że koncepcja niskich obrotów silnika zmniejsza zużycie paliwa. Zresztą wszystkie komponenty ciągnika, takie jak silnik, przekładnia napędowa, układ hydrauliczny czy układ chłodzenia zostały skonstruowane według tzw. zasady „high torque – low engine speed” czyli „wysoki moment obrotowy – niskie obroty silnika”. W myśl tej zasady Fendt 1052 Vario uzyskuje maksymalny moment obrotowy 2650 Nm już przy 1150 obr./min.

Modele Fendt 1000 Vario Gen4 będzie można zamawiać od jesieni tego roku

Opony bliźniacze do upraw rzędowych

Masa własna nowych traktorów wynosi 14 ton, co oznacza że przy dozwolonej dla homologacji na 40 lub 50 km/h masie całkowitej sięgającej 21 ton, jego ładowność sięga 7 ton. Jeśli ciągnik jest dopuszczony do jazdy z prędkością 60 km/h, dopuszczalna masa całkowita wynosi 18 ton, a ładowność jest wtedy ograniczona do 4 ton. Dla ciągników Fendt 1000 Vario dostępny jest szeroki wybór opcji osi tylnych i opon, które mogą mieć do 2,35 metra średnicy. Można zamówić ciągnik z osią kołnierzową lub rozsuwaną. W Europie dostępna jest oś rozsuwana o szerokości zewnętrznej 2,50 metra. Z kolei dla krajów spoza UE dostępna jest oś rozsuwana o szerokości zewnętrznej 3 metrów. Jeżeli chodzi o opony to dostępne są pojedyncze lub bliźniacze. Po raz pierwszy w Europie dostępna będzie fabrycznie opcja opon bliźniaczych przeznaczonych do upraw rzędowych. Przy takiej opcji montowane są opony o rozmiarze 480/95 R54. Dla modelu 1000 Vario dostępny jest też układ regulacji ciśnienia w oponach VarioGrip. Opcjonalnie oferowane będą także obciążniki do kół. Nowością są obciążniki kół tylnych o masie 1,3 tony i obciążnik z przodu ważące 2200 kg.

Na dachu kabiny można będzie zamontować do 12 reflektorów. Jeden reflektor może oświetlać obszar z mocą 4400 lumenów

Do 120 500 lumenów!

Ciągniki Fendt 1000 Vario Gen.4 otrzymały nową kabinę z dedykowaną koncepcją oświetlenia. Obejmuje ona reflektory LED, które będą dostępne w dwóch wariantach wyposażenia: Vision i UltraVision. W obu na dachu kabiny będzie można zamontować 8 lub 12 reflektorów. W wersji UltraVision oświetlany jest obszar z mocą 4400 lumenów na jeden reflektor, a reflektory te można przyciemniać nawet w pięciu stopniach. Funkcja ta jest szczególnie przydatna, gdy na jednym polu pracuje kilka ciągników lub maszyn. Opcja wyposażenia Vision oferuje 1000 lumenów na reflektor. Fendt deklaruje, że wszystkie reflektory ciągników 1000 Vario mogą osiągnąć nawet 120 500 lumenów, co jest rekordem wśród ciągników. Niemiecki producent daje nawet możliwość zapisania do czterech indywidualnych profili oświetlenia. Jeśli na przykład ciągnik odbiera zboże od kombajnu, można ustawić prawą stronę na ciemną, a lewą na jaśniejszą, aby nie powodować oślepienia operatora kombajnu zbożowego. Ustawioną konfigurację można również skopiować jednym kliknięciem.

Opcję wyposażenia ciągników stanowi oświetlenie dyszla

Kolejną nowością jest niezależne sterowanie reflektorami w tej samej pozycji. Jeśli pogoda zmienia się z powodu mgły lub deszczu, intensywność światła można szybko dostosować. Opcję wyposażenia stanowi też oświetlenie dyszla Fendt GroundVision. Z jednej strony ten układ oświetla przednią część podczepionej maszyny, z drugiej – pomaga w jej podłączaniu i odłączaniu w ciemności. Światła są zamocowane w dolnej części tylnych błotników.