Nowe silniki z samoczyszczącym filtrem powietrza, niezależnie napędzana przednia i tylna oś, a nade wszystko nowa kabina z innowacyjną koncepcją oświetlenia UltraVision z 22 lampami o imponującej łącznej mocy niemal 115 000 lumenów – tak prezentuje się najnowsza piąta generacja ciągników Fendt 800 Vario.
Seria 800 Vario jest produkowana przez Fendt’a od 22 lat. Ostatnia czwarta generacja tych maszyn obejmowała cztery modele o mocy maksymalnej od 226 do 287 koni. Ich siła pochodziła z sześciocylindrowych, sześciolitrowych motorów Deutz. W piątej generacji modeli jest mniej, bo są trzy, ale za to ich moc poszła w górę, bo generują one od 260 do 320 KM. Gdyby to nie wystarczyło, to z pomocą przychodzi DynamicPerformance (DP), czyli elektroniczny power boost, który jest w stanie wykrzesać z sześciocylindrowych ośmiolitrowych silników AGCO Power Core80 – bo takie motory zastosowano w nowej „osiemsetce” – dodatkowe 23 konie. Tak więc moc najmocniejszego z modeli tej serii sięga teraz 343 koni.

W silnikach AGCO Power Core80 montowanych w ciągnikach Fendt 800 Vario piątej generacji pierwsza wymiana oleju silnikowego następuje po 500 godzinach pracy, co oznacza wyeliminowanie pierwszego przeglądu, który był wykonywany po 50 godzinach. Zwiększony został także interwał wymiany oleju przekładniowego z 2000 do 4000 godzin lub do 4 lat eksploatacji
Czystość spalin odpowiadającą normie Stage V gwarantuje filtr cząstek stałych DPF, katalizator utleniający DOC oraz system selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Do silników trafia tylko czyste powietrze, bo motory nie są wyposażone w układu recyrkulacji spalin EGR. W silniku Core80 montowane są bezobsługowe hydrauliczne popychacze. Hydraulicznie napędzany jest wentylator, przez co jego obroty nie są zależne od obrotów silnika, a jego prędkość może być dostosowana do aktualnego zapotrzebowania. Zastosowanie takiego napędu pozwala na zmianę kierunku obrotów w celu wydmuchania zanieczyszczeń nagromadzonych na chłodnicach oraz na siatce maski silnika.

– Możliwe wyposażenie stanowi samoczyszczący filtr powietrza silnika, który jest już znany z modeli 1000 Vario – podaje firma Fendt. – Działa on tak, że w momencie wykrycia zwiększonego zabrudzenia, w środku filtra wykonywane są dwa przedmuchy sprężonym powietrzem, które powodują usunięcie zanieczyszczeń. Każdy przedmuch trwa 10 sekund. Jednocześnie na krótko przed wydmuchaniem kurzu czy pyłu zwiększana jest prędkość wentylatora silnika, który utrzymuje wyższe obroty jeszcze przez krótki czas po oczyszczaniu. Wzmacnia to efekt czyszczenia. Sprężone powietrze jest „podawane” z oddzielnego zbiornika, a jego przepływ jest kontrolowany przez zawór elektromagnetyczny lub impulsowy. W nowych „osiemsetkach” zastosowano także automatyczne odsysanie pyłu i kurzu z filtra powietrza kabiny za pomocą podciśnienia i separatora cyklonowego.

Pracuje przy niskich obrotach
Silnik nowej „osiemsetki” jest wyregulowany na niski zakres obrotów, który ma swoje przełożenie w ograniczeniu zużyciu paliwa. Znamionowa prędkość obrotowa wynosi 1700 obr./min, natomiast główny zakres roboczy mieści się w przedziale od 1100 do 1400 obr./min. Warto dodać, że w sztandarowym modelu Fendt 832 Vario maksymalny moment obrotowy 1680 Nm jest dostępny już od 1200 obr./min. Także podczas szybkich przejazdów transportowych obroty silnika utrzymywane są na niskich poziomie. Prędkość 60 km/h osiągana jest przy obrotach 1450 obr./min, 50 km/h przy 1200 obr./min, a z szybkością 40 km/h traktor można poruszać się przy obrotach zredukowanych do około 950 obr./min. Prędkość jest płynnie zmieniana, bo „osiemsetka” tak jak inne traktory marki Fendt, została wyposażona w przekładnię bezstopniową Vario. Jest to skrzynia najnowszej generacji typu TA250. W nowych ciągnikach zastosowano również samocentrujący układ kierowniczy Fendt Reaction oraz system kontroli stabilności Fendt Stability Control, który sprawia, że przy prędkości powyżej 20 km/h niezależne zawieszenie osi przedniej zostaje zablokowane, co ogranicza nadmierne wychylania na zakrętach.

– Przednia i tylna oś są napędzane niezależnie. Takie rozwiązanie wpływa na poprawę wydajności układu napędowego, bo gdy dochodzi do poślizgu przedniej osi część momentu obrotowego skierowana jest na oś tylną. Gdy tylko poślizg kół jest wyeliminowany, połączenie między osiami jest odblokowane. Podobnie dzieje się, gdy dochodzi do poślizgu kół tylnej osi – informuje niemiecki producent.

Hydraulika z jedną lub dwiema pompami
Jednym z wymagań od ciągników tej klasy jest wydajny układ hydrauliczny. Dlatego już w podstawie układ hydrauliczny „osiemsetki” ma przepływ na poziomie 165 l/min. W opcji dostępna jest pompa o wydajności 220 l/min. To nie wszystko, bo w najmocniejszej wersji w układzie pracują dwie pompy o łącznej wydajności 385 l/min (165+220 l/min). W nowych maszynach może być montowanych do ośmiu par wyjść hydraulicznych (sześć z tyłu, dwie z przodu). Deklarowany przez producenta udźwig tylnego podnośnika wynosi 10,5 tony. Na przednim podnośniku można unieść 5,3 tony. Tylny WOM oferuje dwie standardowe prędkości 540 i 1000 obr./min oraz dwie ekonomiczne 540E i 1000E obr./min.
– Jeżeli ciągnik będzie współpracował z maszynami które stawiają wysokie wymagania układowi hydraulicznemu, to warto konfigurując traktor wybrać opcję obejmującą chłodnicę oleju hydraulicznego zintegrowaną z zespołem chłodnicy z przodu oraz posiadającą dodatkowy płytowy wymiennik ciepła, który jest umieszczony w zwykłym obwodzie chłodzenia oleju hydraulicznego – dodaje producent traktorów.

Dostępne obecnie systemy prowadzenia są ograniczone do maksymalnej prędkości 25 km/h. Fendt oferuje w serii 800 Vario nową opcję systemu prowadzenia Fendt HighSpeed Guidance. Jest to rozwinięcie klasycznego systemu prowadzenia, które daje możliwość pracy z prędkością do 40 km/h. To rozwiązanie powstało z myślą o pracy z rozsiewaczami nawozu czy opryskiwaczami w gospodarstwach z dużymi, płaskimi polami, które znajdują się m.in. w Ameryce Północnej, Południowej czy w Australii. Również w Europie, gdzie pola są zazwyczaj mniejsze, prędkości powyżej 25 km/h mogą mieć duże znaczenie w krótkich oknach czasowych dla prac polowych.
Indywidualne profile oświetlenia
Najnowszy Fendt 800 Vario otrzymał nową kabinę. Poznamy ją po zintegrowanych z dachem licznych ledowych lampach. Może być ich osiem lub dwanaście. Wszystko zależy od wariantu wyposażenia Vision i UltraVision. W drugim, bogatszym, jeden reflektor oświetla powierzchnię z mocą 4400 lumenów. Natomiast wszystkie 22 lampy, które „osiemsetka” może posiadać w najbogatszej wersji wyposażenia, emitują łącznie aż (uwaga!) 114 700 lumenów, co jest najlepszym wynikiem w tej klasie maszyn.


– Reflektory można przyciemniać w pięciu stopniach. Funkcja ta jest szczególnie pomocna, gdy na jednym polu pracuje wiele maszyn. Możliwe jest też zapisywanie indywidualnych profili oświetlenia oraz niezależne sterowanie poszczególnymi reflektorami – wymienia bawarski producent.
Fendt 800 Vario piątej generacji otrzymał też lampy, które są umieszczone u dołu tylnych błotników. Oświetlają one obszar bezpośrednio za maszyną, w tym zaczep czy ramiona podnośnika. Dzięki temu łatwiejsze staje się podłączanie i odłączanie narzędzi i maszyn po zmroku.