Rolnicy domagają się od Ministerstwa Infrastruktury natychmiastowego wprowadzenia abolicji, na mocy której zalegalizowanych zostałoby około 7000 ciągników Belarus zarejestrowanych po roku 2016. Co obecnie dzieje się z tymi przepisami? Na jakim etapie legislacyjnym się znajdują? Odpowiedzi na te pytania otrzymaliśmy od rzecznika prasowego Ministerstwa Infrastruktury Anny Szumańskiej.
Jak czytamy w odpowiedzi, aby abolicja weszła w życie „wymagana jest zmiana ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia i ustawy Prawo o ruchu drogowym”.
– Projekt zmian regulujący m.in. kwestię dopuszczenia do ruchu drogowego w Polsce ciągników rolniczych sprowadzonych spoza UE bez wymaganych dokumentów homologacyjnych, jest po uzgodnieniach wewnątrzresortowych i wkrótce zostanie skierowany do konsultacji społecznych, opiniowania i uzgodnień międzyresortowych – czytamy w odpowiedzi.
W tym projekcie – jak informuje dalej rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury – zaproponowano przepis krajowy umożliwiający dalszą eksploatację na terytorium RP ciągników rolniczych sprowadzonych do Polski spoza UE i zarejestrowanych bez wymaganych dokumentów homologacyjnych. Wprowadzono również możliwość wznowienia postępowań, w przypadku stwierdzenia nieważności rejestracji. Projekt przewiduje, że przepisy w tym zakresie wejdą w życie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy.