Pod koniec zeszłego roku pierwsza autonomiczna ładowarka Loadix została sprzedana w Niemczech. Kupiła ją firma Clemens z myślą o obsłudze biogazowni. Niedawno druga taka maszyna rozpoczęła pracę we Francji w biogazowni SARL Castel Métha. W ramach partii przedprodukcyjnej powstanie jeszcze pięć takich maszyn. Wszystkie – jak podaje pomysłodawcy maszyny – zostały sprzedane i trafią do Francji lub Niemiec.
Za pomysłem powstania ładowarki Loadix stoi założony w 2018 roku francuski start-up o nazwie ManuRob. Specjalizuje się on w robotyce i autonomicznych rozwiązaniach. ManuRob jest częścią grupy M-Extend, do której należy m.in. największy we Francji i drugi w Europie producent ładowaczy czołowych – firma MX. Nim ManuRob ruszył z projektem autonomicznej ładowarki, zebrał opinię od rolników na temat zapotrzebowania na taki sprzęt. Podczas rozmów spore zainteresowanie autonomiczną ładowarką wyrażali właściciele biogazowni, na których regularnie wykonuje się powtarzające się czynności np. załadunek substratów do instalacji. Dlatego – jak uważają twórcy maszyny – to właśnie gospodarstwa rolne w których znajdują się biogazownie stały się pierwszym odbiorcom takich maszyn.
– Olbrzymim atutem naszej ładowarki jest to, że po zaprogramowaniu jej pracy nic praktycznie nie trzeba robić. Ładowarkasama podjeżdża do miejsca w którym ma doładowywane baterie. Samodzielnie wymienia też oprzyrządowanie, korzystając z kamer i czujników rozpoznających dany osprzęt – podaje ManuRob.

Ponad 1,35 miliona złotych – taki jest aktualny koszt zakupu autonomicznej ładowarki Loadix wraz z oprzyrządowaniem
Ładowarka Loadix ma 1,85 metra szerokości i 1,80 metra wysokości. Waży 5 ton. Jest w stanie unieść 2 tony ładunku. Wysokość pracy jej wysięgnika sięga 4,1 metra. Maszyna ma napęd elektrycznym. Mając w pełni naładowane akumulatory jest w stanie wykonywać zadania w czasie od 2 do 4 godzin. Wszystko zależy charakteru pracy. Prąd z akumulatorów trafia do silników elektrycznych odpowiedzialnych za układ napędowy i roboczy. W tym drugim pracuje hydraulika. Ładowarka ma wszystkie koła skrętne, a prędkość z jaką może się poruszać wynosi 7,2 km/h.

Do wykrywania przeszkód Loadix wykorzystuje dwa skaner Lidar, których zasada działania opiera się na wysyłaniu impulsów światła o określonej długości fali. Ulegają one rozproszeniu, po czym zmiany są rejestrowane. Na tej podstawie określany jest kształt otoczenia. Jeżeli chodzi o określenie lokalizacji, korzysta z GPS RTK oraz INS. Posiada kamery oraz zderzaki, które powodują zatrzymanie maszyny w przypadku natrafienia na przeszkodę. Loadix działa w lokalnej sieci Wi-Fi, niezależnej od internetu. Ta sieć umożliwia komunikację między komputerem, serwerem, telefonem i maszyną.