Od dziesięciu lat fabrykę Kuboty we francuskim Bierne opuszczają ciągniki serii M7. Japoński producent podniósł rangę tego wydarzenia prezentując czwartą generację tych maszyn. Zapowiedział również, że pięćdziesiąt takich traktorów otrzyma wyjątkową pomarańczowo-czarną kolorystykę. Dlaczego pięćdziesiąt? Bo od tylu lat Kubota prowadzi działalność w Europie.

M7 to najmocniejsze ciągniki Kuboty. Gamę tworzą trzy modele napędzane czterocylindrowymi silnikami o pojemności skokowej 6,1 litra, które generują moc maksymalną 130, 150 i 170 KM. To jednak nie wszystko, bo z załączonym Power Boostem (tzw. moc nadmiarowa) w przypadku dwóch mniejszych maszyn moc może chwilowo zwiększyć się o 20 koni, natomiast w przypadku topowego modelu może wzrosnąć o 5 koni. Do tych traktorów japoński producent oferuje dwa typy przekładni: powershift z 54 przełożeniami do przodu oraz 27 do tyłu, a także bezstopniową KVT (Kubota Variable Transmission), która…

– …w najnowszej wersji zyskała zaktualizowane wstępne ustawienia, umożliwiające dostosowanie jej czułości w celu optymalizacji oszczędności paliwa – informuje Kubota. – Jakie jeszcze udoskonalenia zostały wprowadzone w czwartej generacja ciągników M7? Zmienione zostało położenie chłodnic, co zwiększyło ich wydajność, a także ułatwiło dostęp do innych komponentów znajdujących się w sąsiedztwie.

Zbiornik oleju napędowego i płynu AdBlue ma teraz nowy kształt. Nadal te elementy są zintegrowane ze stopniami, które zmieniono tak, że wsiadanie i wysiadanie z kabiny ma być łatwiejsze. Japońskim konstruktorom udało się również oddalić zbiornik AdBlue od silnika. To ważne, bo silnik emituje ciepło, które może być szkodliwe dla roztworu AdBlue. W sytuacji gdy jego temperatura przekroczy 30 stopni C, zachodzą w nim niepożądane reakcje chemiczne.

Ciągniki Kubota M7 w jubileuszowych barwach będą dostępne wyłącznie na rynku europejskim. Pierwsza z pięćdziesięciu takich maszyn została podpisana przez pochodzącego z Francji Jeana Alesiego, który był kierowcą Formuły 1 i który za sterami Benettona dwukrotnie zajmował czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej tych wyścigów (w 1996 i 1997 roku). Jean Alesi jest żonaty z japońską aktorką i modelką Kumiko Goto.

– Terminal K-Monitor bazuje teraz na mocniejszym czterordzeniowym procesorze, który zapewni szybsze przetwarzanie informacji – dodaje japoński producent. – Nowością jest również możliwość regulowania intensywności zmiany kierunku jazdy, natomiast gdy operator opuści fotel – automatycznie załączy się hamulec postojowy.

Ciągniki Kubota M7 zostały po raz pierwszy zaprezentowane w 2014 roku. W pierwszym kwartale roku 2015 w nowo otwartej fabryce w Bierne koło Dunkierki (Francja) ruszyła ich produkcja. Na rynek trafiły wtedy trzy modele dysponujące mocą 130 KM (model M7131), 150 KM (M7151) i 170 KM (M7171), które były wyposażone w skrzynię bezstopniową KVT lub powershift 24/24 bądź 40/40.

W listopadzie 2017 roku na targach Agritechnica zaprezentowana została druga generacja tych maszyn M7002. Główną innowacją było wprowadzanie sześciobiegowej przekładni powershift 30/15 lub 54/27 z biegami pełzającymi. Dwa lata później na wystawie Agritechnica 2019 zadebiutowała trzecia generacja M7003. Nie przyniosła ona zmian w silniku czy przekładni. Pojawiło się natomiast kilka nowych funkcji m.in. Xpress restart, dzięki której można zatrzymać ciągnik tylko za pomocą pedału hamulca, bez używania sprzęgła oraz Multi Speed Steering Control umożliwiający zaprogramowanie liczby obrotów kierownicy. W modelach M7003 dostępny był również oparty na technologii Isobus system TIM (Tractor Implement Management), który umożliwia maszynie towarzyszącej (np. prasie zwijającej) sterowanie niektórymi funkcjami ciągnika np. jego zatrzymanie, gdy trzeba wyładować belę. W przyszłym roku ma być dostępny system TIM Pack 2.0., który rozszerzy możliwości o spowolnienie traktora współpracującego z prasą w przypadku nagromadzenia się w danym miejscu większej ilości materiału na pokosie i ryzyka zapchania maszyny, a także umożliwi automatyczne prowadzenie prasy tak, aby równomiernie była napełniana jej prawa i lewa strona komory.