Parametrami roboczymi nie ustępuje porównywalnej maszynie z silnikiem diesla, wszak może unieść 4200 kg, a maksymalna wysokość podnoszenia sięga od 7 do 9 metrów. Ale hybrydowa ładowarka teleskopowa New Holland TH Hybrid Power, na tle odpowiednika zasilanego wysokoprężnym silnikiem, jest nawet o 70 procent oszczędniejsza.

Maszyna została po raz pierwszy zaprezentowana w listopadzie na targach Agritechnica 2025. Przedstawiciele New Hollanda zapewniali że od półtora roku jest ona już testowana, a w tym czasie nakręciła ponad 900 motogodzin.

– Maszyna nadal będzie przechodziła serię testów – informuje firma New Holland. – Te które już wykonaliśmy potwierdziły że osiąga podobne parametry robocze co typowe średniej wielkości ładowarki. Chodzi o udźwig, wysokość podnoszenia czy szybkość wykonywania poszczególnych operacji.

Choć ładowarka hybrydowa jest cięższa w porównaniu do swojego spalinowego odpowiednika to – zdaniem New Hollanda – nie powinno to negatywnie wpływać na właściwości jezdne. Producent zapewnia, że rozkład masy w TH Hybrid Power między lewą a prawą stroną maszyny jest korzystniejszy niż w przypadku ładowarki z silnikiem diesla

Ładowarka teleskopowa TH Hybrid Power powstała na bazie ładowarki TH9.35. Dzieli z nią np. podwozie. Źródłem zasilania jest akumulator o pojemności 70 kWh. Zapewnia on moc 115 kW (155 KM) dla układu napędowego i 84 kW (112 KM) dla układu hydraulicznego. Przy średnio ciężkich zadaniach na jednym elektrycznym doładowaniu maszyna może pracować do czterech godzin, natomiast przy lekkich pracach czas ten zwiększa się do sześciu godzin. Aby wydłużyć czas pracy, ładowarka TH Hybrid Power ma „na pokładzie” 2,8-litrowy czterocylindrowy silnik FPT F28 o mocy ok. 100 KM, który jest wykorzystywany do napędu generatora. Ten wytwarza energię elektryczną i ładuje akumulator. Silnik jest zasilany gazem ziemnym, który pobiera z dwóch zbiorników o łącznej pojemności 140 litrów.

– Dzięki możliwości ładowania baterii generatorem napędzanym od silnika, maszyna może pracować nawet przez cały dzień, czym dorównuje pod względem osiągów odpowiednikom z silnikiem diesla – podkreśla firma New Holland.

Maksymalna prędkość jazdy ładowarki teleskopowej New Holland TH Hybrid Power wynosi 22,5 km/h

Zasilanie elektryczne na tle napędu spalinowego ma szereg zalet. Lepsza jest wydajność samej maszyny, bo np. kontrola trakcji działa niezależnie od sterowania osprzętem. Mniejsza jest również ilość ruchomych części, które mogą powodować wibracje. Gigantycznym atutem jest także ograniczenie hałasu i brak emisji spalin, dzięki czemu taka maszyna sprawdzi się podczas pracy w zamkniętych budynkach – oborach, chlewniach czy magazynach zbożowych.