W przyszłym roku firma Krampe rozszerzy ofertę o przyczepy objętościowe przeznaczone do transportu zielonki. To pokłosie przejęcia produkcji tego typu maszyn od holenderskiego Kaweco, który z końcem zeszłego roku zaprzestał produkcji sprzętu rolniczego.
Kaweco produkował przyczepy do zielonki o nazwie Radium. Modele były cztery. Trzy z podwoziem tandemowym oferowały od 38,5 do 47 m3 pojemności. Największa tridemowa była wyposażona w skrzynię o kubaturze 52 m3. Krampe zamierza utrzymać taki sam typoszereg maszyn. Zapowiada, że nie zmieni nawet nazwy tych przyczep.
– Jesteśmy dumni że będziemy mogli kontynuować historię produkcji przyczep serii Radium – mówi Robin Krampe, dyrektor zarządzający w firmie Krampe. – Przyczepy marki Kaweco słynęły z wysokiej jakości oraz niskiej utraty wartości. Idealnie wpisują się w nasze portfolio, wypełniając lukę między przyczepami skorupowymi BigBody a modelami RamBody wyposażonymi w przesuwaną przednią ścianą.

Radium identyczne podwozie jak w modelach RamBody
Sterowanie Isobus
Krampe zapowiada, że oficjalna prezentacja przyczep Radium odbędzie się w listopadzie br. w Hanowerze na wystawie Agritechnica 2025. Natomiast ich produkcja wystartuje w przyszłym roku. Jak zapowiada Robin Krampe, konstruktorów czeka teraz bardzo dużo pracy, ponieważ niemiecki producent ma w planach zintegrowanie nadwozia typu Kaweco Radium z podwoziem przyczep RamBody.
– Dzięki temu zwiększymy poziom komfortu, stabilności i bezpieczeństwa – zapowiada Robin Krampe. – Do tych przyczep dołożony zostanie także system sterowania Isobus oraz osłony TwinTop zabezpieczające przestrzeń ładunkową przed gubieniem zielonki.
Kaweco produkował nie tylko przyczepy objętościowe, ale również wozy asenizacyjne oraz ładowarki przegubowe. Dział beczkowozów stał się już własnością firmy Kotte, która wzięła na siebie także kwestię serwisu oraz dostawy części zamiennych do wyprodukowanych maszyn. Z kolei serwisem, gwarancją i dostawą części zamiennych do ładowarek zajmuje się holenderska firma Hulst de Krim.
Łatwiejszy wyładunek
Przyczepy Kaweco Radium wyróżniały się tym, że gwarantowały operatorowi doskonałą widoczność na wnętrze skrzyni, dzięki zastosowaniu ażurowej przedniej ściany, która w górnej części była hydraulicznie odchylana, co ułatwiało załadunek zielonej masy od przodu. Z kolei wyładunek materiału realizował napędzany dwoma silnikami hydraulicznymi podwójny, podłogowy przenośnik listwowy z czterema łańcuchami. Aby zapewnić dokładne rozłożenie wyładowywanej zielonki w silosie czy na pryzmie, te przyczepy można było zamówić z walcami dozującymi. Materiał w trakcie wyładunku nie klinował się, bo tylna część skrzyni była szersza o 5 centymetrów od części przedniej.

– Jeszcze w tym roku za serwis oraz dostawę części zamiennych do przyczep Radium będzie odpowiadała firma Kaweco. Od 2026 roku te usługi będzie świadczyła nasza firma – informuje Krampe.